Challenge Fuerteventura – Lasse med seier i sin klasse

lasse2Team Merida Tri har den glede å presentere første eliteutøver som har vært i konkurranse i 2016 – Lasse Aleksander Finstad;

Hei, jeg er 26 år, kommer fra Bodø der jeg bor sammen med min kjære samboer Anette og vår fire år gamle sønn Bendik. 2016 er det første året jeg satser ordentlig på triatlon, ved siden av min fulltidsjobb.

Challenge Fuerteventura

Jeg ble med i konkurransen da jeg fikk mulighet til å bli med treneren min Mats Johansen og Lars Christian Vold (trenger vel ingen presentasjon..) på treningsleir til Fuerteventura.

Vi reiste ned mandag og skulle reise hjem sju dager senere. Mats la opp en uke med fokus på god kvalitet på øktene og mye svømming, siden vi hadde et 50-meter basseng bare 200 meter fra der vi bodde. Det var vel ikke akkurat vanskelig å få til en økt eller to i løpet av dagen.

Jeg hadde hatt en bra periode med trening før leiren, men jeg hadde gått to uker med lite svømming samt vært litt småsyk noen dager før avreise. Heldigvis ble jeg fort frisk, og fikk derfor godt utbytte av oppholdet!

Tirsdagen startet vi dagen med å svømme en pyramideintervall med Patrik Nilsson, en av Sveriges beste triatleter. Vi ble også kjent med Joe Skipper (nr. 13. på Kona i fjor) og trente noen økter sammen med han. Dette ga virkelig motivasjon selv om nivået er latterlig høyt, noe som var en artig opplevelse.

RACEDAY

Var ikke noe spesielt nervøs da jeg sto opp på morgenen, vi tuslet ned til frokostbordet og spiste det vi følte for. Heldigvis hadde jeg Mats der som kunne si til meg om det jeg spiste var godkjent. Etter frokost dro vi til T1, pumpet luft i dekka og så over at utstyret lå perfekt til transition.

Da begynte jeg å kjenne på nervene og bli litt nervøs, da stemningen var spent før start hos alle de andre deltakerne. Vi gikk så ned til stranden for litt oppvarming, samt en repetisjon av konkurranseplanen sammen med Mats.

SVØMMING

Jeg hadde planlagt å svømme på rundt 24 minutter. Selve svømmingen startet på land og vi måtte løpe ca. 50 meter for å komme ned til vannet. Svømmeetappen var lagt opp som 2 runer med ”australian exit” der man må springe en liten runde på land før man starter på runde nummer to. Jeg stilte meg i første rekke, da jeg svømmer greit, og regnet derfor med å ligge i frontgruppen.

Skjermbilde 2016-04-30 kl. 21.30.58Starten gikk, og vi la på sprang ned og startet svømmingen. Som alltid var det litt kaotisk i starten da alle gir full gass for å få bra posisjon. Jeg så tidlig at jeg ikke fikk noen bra bein å ligge på i starten, så også da at de beste svømmerne lå langt til høyre fra meg. Jeg prøvde og svømme meg inn på dem, uten hell og det endte opp med å bli en luke til tetgruppen. Jeg bestemte meg for å kjøre mitt eget tempo, noe som gjorde at jeg svømte alene mesteparten av etappen.

Jeg hadde fin flyt og tok meg ikke noe ut på svømmingen. Jeg var greit fornøyd med innsatsen og tiden endte på 24.37. Jeg fikk beskjed fra Mats at jeg lå på 7. plass av AG’ere totalt. Det var ca. 1 km og noe motbakke fra swimexit og opp til T1. Da jeg endelig var fremme ved T1 var jeg rask av med våtdrakten og på med hjelmen, så var det bare å hoppe på sykkelen og følge teten.

SYKKELETAPPEN

20x30-FCAB0148Planen var å holde litt igjen i starten på sykkeletappen siden løypen består av ca. 1500 høydemeter.

Ingen enkel sykkeletappe, med andre ord… Jeg hadde utrolig lyst å tråkke på, men jeg forholdt meg til wattmåleren min. Jeg har fått testet den opp mot forskjellige sykkelruller og vet den er presis noe som betrygger meg under syklingen. De første 5-10 km gikk igjennom en liten landsby der det var veldig mange svinger. Dette gjorde at tempoet ble dratt betraktelig ned. Jeg tråkket meg videre igjennom byen og plukket personer på veien.20x30-FCAD0066

Det var som vanlig veldig mye vind gjennom store deler av sykkelløypen. Kroppen kjentes fremdeles bra, og jeg hadde mye futt i beina. Jeg merket på klatringen at det ikke var noe spesielt tungt å ligge på planlagt watt, og jeg hadde en god følelse for resten av løypa.

20x30-FCAD0067Så, plutselig skjer mitt største mareritt… Jeg begynner å høre en lyd som minnet veldig om luft som sakte siver ut av et lite hull. Der og da krysset jeg fingrene for at det bare var noe som subbet i bremsene og fortsatte derfor videre siden dette skjedde midt i en klatring.

Etter ca. 1 km skjønte jeg at her var det snakk om en punktering. Jeg syklet ferdig klatringen på ca. 1-2 km før jeg stoppet opp for å prøve å skifte slange. Jeg fikk av hjulet og startet med noe jeg fant ut jeg er alt for dårlig til; «å skifte dekk». Jeg skjønte raskt at dette kom til å ta tid. I det fjerne ser jeg at tetgruppen drar ifra meg, mens jeg blir stående igjen midt i veien for å få byttet slange.

20x30-FCAD0068

Mens jeg sto igjen, sur og irritert, og uttrykke meg høylytt slik bare en nordlending kan, så kom det en fotograf forbi som syntes dette var veldig festlig. Han knipset noen bilder av meg mens jeg sto der og var forbannet over at jeg ikke hadde trent på dette oftere.

Etter en liten stund hørte jeg plutselig en bil som stoppet foran meg. Jeg ser opp, og får øye på en bil med påskriften ”BIKE MECHANICS”. Jeg fikk nesten tårer i øynene da en mann kom springende ut med et nytt hjul som jeg fikk låne mens han byttet slange på mitt. Dette hjulet var selvfølgelig ikke stilt inn til mine bremser, så vi måtte gjøre noen justeringer på bremsene også.

Da jeg endelig kom i gang igjen, etter noe som føltes ut som en hel evighet, bestemte jeg med for å dra på for å prøve å ta igjen teten. Etter 5 minutt på sykkelsetet viste klokken min meg 400 watt, noe som uten tvil er litt i overkant. Jeg roet litt ned og jeg tok etter hvert igjen noe som jeg trodde var tetgruppen og la meg ca. 100 m bak dem. Etter ca. 5 km så syntes jeg det gikk mistenkelig sakte… Jeg sykler forbi finner raskt ut at dette var teten til PRO kvinner.. Høflig som jeg er hilste jeg og syklet videre i jakten på tetgruppen med AG’ere.

I en fase av løpet med høyt tempo ble jeg vinket feil vei av en politimann. Dette gjorde at jeg måtte stå på bremsen og deretter sykle tilbake for så å bygge opp farten igjen. Fremdeles litt usikker om han vinket meg, eller til bilen bak meg, men i kampens hete var det ekstremt irriterende..

Jeg ble syklende alene inn til T2 så jeg ante ikke hvor hardt de andre AG hadde syklet.

LØPE-ETAPPEN

Skjermbilde 2016-04-30 kl. 21.51.40Ut på løp fikk jeg beskjed fra Mats om at jeg lå på en 5. plass av alle AG’ere. Dette var jeg greit fornøyd med da målet mitt var å vinne min AG. Kroppen kjentes enda fin ut, men jeg var litt stiv i leggene etter en intervalløkt på løp to dager før. Dette var litt bekymrende da det var mye stigning på løp, ca. 500 høydemeter totalt. Jeg kjente at selv om jeg var stiv så klarte jeg å holde en fin flyt, og første runden gikk på 3.50 pr. km. (10.4 km). Jeg tok igjen to AG’ere første runden og lå da på 3. plass av alle AG.

20x30-FCAE0043Siste runden kontrollerte jeg til en viss grad da jeg så hvor langt foran de to siste var. Beste AG’er kom inn ni minutter før meg, og han er veldig dyktig (fikk bl.a.1. plass i sin AG Kona 2014, og 4. plass 2015) så nivået var utrolig høyt. Det var varmt under løpingen så på hver vannstasjon fikk jeg i meg det jeg kunne av vann og cola samtidig som jeg brukte svampene aktivt. Det som var vanskelig med løpingen var at det nesten ikke var noe flatt, det gikk enten oppover eller slakt nedover. Jeg jobbet med å finne en bra flyt.

20x30-FCAE004420x30-FCAE0045

OPPSUMMERING

Alt i alt syntes jegSkjermbilde 2016-04-30 kl. 21.31.56 konkurransen gikk bra sett opp mot mine forventninger, dette var ikke så høyt prioritert konkurranse og det skulle bare brukes som en gjennomkjøring opp mot Ironman Lanzarote den 21.mai.

Tiden min endte på 4 timer 23 minutter, og jeg vant min AG med god margin, noe jeg er fornøyd med da nivået var høyt.

Jeg synes Challenge Fuerteventura var et veldig artig løp med utrolig mange gode triatleter. Dette er et løp jeg anbefaler folk å kjøre opp mot en konkurranse da man kan planlegge en treningsleir i perioden før også. Sett i ettertid så var naturlig nok kjipt at jeg punkterte og mistet gruppen, men det er noe av det som gjør at jeg driver med sporten; et løp kan forandre seg ekstremt fort!

Har forresten kjøpt nye dekk nå, bare for å være på den sikre siden.. ☺

Hva brukte jeg av utstyr og ernæring?

- Sponser Liquid energy long (på sykkel og løp).